Dit artikel wordt u aangeboden door OBAM Investment Management.

OBAM: AI verovert nu ook de fysieke wereld

Siegfried Kok van OBAM Investment Management verwacht dat de komende groeiversnelling van de grote techbedrijven zal komen van AI-toepassingen in de fysieke wereld, zoals zelfrijdende auto’s, slimme AI-brillen en mensachtige robots. Dat biedt beleggingskansen.

De aandelenmarkten staan ondanks alle onzekerheden alweer op recordhoogte. Een belangrijke reden hiervoor is dat het beleid van Trump tot nu toe minder disruptief is gebleken dan gevreesd.

Daarnaast hebben beleggers nog steeds veel vertrouwen in de groeipotentie van kunstmatige intelligentie (AI) wat de koersen van bedrijven met exposure hiernaar heeft opgedreven. Welke ontwikkelingen binnen AI zouden kunnen zorgen voor verdere koersstijgingen?

Van digitale naar fysieke wereld

AI wordt inmiddels breed toegepast, zoals bij chatbots en AI-agents die zelfstandig taken uitvoeren. Toch zien we AI nu vooral terug in de digitale wereld. Dat gaat veranderen wanneer AI ook de fysieke wereld betreedt: een ontwikkeling die het marktpotentieel voor de grote techbedrijven kan vergroten.

Tot nu toe kunnen AI-agents immers weinig betekenen buiten de digitale ruimte. De opkomst van zelfrijdende auto’s, slimme AI-brillen en humanoid robots (mensachtige robots) brengt daar mogelijk verandering in. Dit biedt kansen voor bedrijven met exposure hiernaar en zou de groei in de komende jaren kunnen doen versnellen. Van belang daarbij is wel of er ook winstgevende bedrijfsmodellen uit deze ontwikkelingen ontstaan.

Zelfrijdende auto’s en taxi’s

De tijd voor autonoom rijden lijkt eindelijk aangebroken. Na jaren van testen zijn zelfrijdende taxi’s nu actief in meerdere Amerikaanse staten. Tesla is recent in Texas gestart met zijn robotaxi-service, terwijl Google’s Waymo hier al langer actief is en flink aan het uitbreiden is.

Het aantal robotaxi’s kan de komende vijf jaar groeien van 1.500 naar mogelijk 23.000 voertuigen. Waymo is al in zes staten actief en verzorgt wekelijks meer dan 250.000 ritten met betalende passagiers.

De markt voor zelfrijdende voertuigen zal naar verwachting snel groeien: van tientallen miljarden in 2025 naar mogelijk biljoenen binnen 10–15 jaar, als je alle toepassingen meetelt zoals robotaxi’s, de consumentenmarkt, software en licenties. Wereldwijd zijn er zo’n 1,2 miljard auto’s; mensen brengen daarin jaarlijks samen ongeveer 82 miljoen jaar door zonder productief te zijn. Dankzij autonome voertuigen hoeft reistijd in de toekomst niet langer verloren tijd te zijn.

Google heeft met Waymo nu een voorsprong op Tesla met haar robotaxi’s, maar Tesla heeft een voordeel omdat het volledig verticaal geïntegreerd is: van voertuigproductie tot wagenparkbeheer en de taxidienst zelf. Bovendien gebruikt Tesla een relatief goedkope en schaalbare aanpak met camera’s en AI, terwijl concurrenten duurdere sensoren en routekaarten inzetten.

Ook Amazon werkt aan robotaxi’s, en Uber heeft aangekondigd in de toekomst een zelfrijdende optie aan te bieden. In China ontwikkelt de concurrentie zich eveneens razendsnel waardoor er een zeer competitieve markt zal ontstaan waarbij het vooralsnog lastig te bepalen is wie hierin de winnaars zullen gaan worden.

AI-brillen

Een andere veelbelovende toepassing van AI in de fysieke wereld zijn slimme brillen. Hoewel de eerste poging met Google Glass in 2014 flopte door een te hoge prijs, privacyzorgen en beperkte functionaliteit, lijkt het tij voor slimme brillen nu te keren door betere toepassingen.

Eind 2023 lanceerden EssilorLuxottica en Meta samen de Ray-Ban Meta AI-bril, die inmiddels wereldwijd meer dan een miljoen keer verkocht is in 2024. De brillen zien er bijna uit als normale Ray-Bans, maar bieden functies zoals bellen, navigeren, filmen en een ingebouwde AI-assistent. Ook Oakley komt binnenkort met een AI-bril. Meta heeft recentelijk een belang genomen in EssilorLuxottica om de samenwerking verder te versterken.

De concurrentie van Meta zit ook niet stil. Google werkt samen met Kering Eyewear aan een nieuwe bril, en Apple gaat naar verwachting in 2026 een AI-bril lanceren naast zijn huidige VR/AR-brillen.

Hoewel de markt voor AI-brillen nog klein is (ongeveer twee miljoen stuks verkocht in 2024, tegenover 1,2 miljard smartphones), zal de markt voor slimme brillen gaan groeien van 2 miljard dollar in 2024 naar verwachting 8 miljard in 2030 en zelfs 80 miljard in 2040.

Humanoids

Volgens Nvidia-CEO Jensen Huang staan we aan het begin van een “iPhone-moment” voor robots. Nvidia levert met zijn AI-chips een belangrijke bouwsteen voor humanoids: mensachtige robots die niet alleen voorgeprogrammeerde handelingen uitvoeren, maar dankzij AI zelfstandig leren door te observeren en te imiteren. Humanoids zullen in steeds meer industrieën gebruikt gaan worden, zoals in fabrieken, restaurants en in de gezondheidszorg.

Tesla, Figure AI en Agility Robotics werken hard aan deze nieuwe generatie robots. Tesla wil dit jaar al 10.000–12.000 exemplaren produceren, Figure AI heeft een fabriek gebouwd met een capaciteit van 12.000 robots per jaar. In China boeken bedrijven zoals Agibot en UBTECH eveneens vooruitgang. Maar ook hier is het nog niet echt duidelijk wat het verdienmodel van deze bedrijven gaat worden.

Dat deze markt groot gaat worden lijkt wel zeker. Morgan Stanley voorspelt dat de markt voor humanoids een waarde van 5 biljoen dollar kan bereiken in 2050, met wereldwijd meer dan een miljard humanoid-robots. Amazon gebruikt bijvoorbeeld nu al een miljoen robots in zijn magazijnen en verwacht miljarden te besparen dankzij verdere automatisering, wat hun winst en marges ten goede komt.

Amerikaanse én Chinese beleggingskansen

De grote techbedrijven hebben hun groei tot nu toe vooral te danken aan digitale innovaties zoals AI-software en cloudoplossingen. Maar de komende groeiversnelling zou wel eens kunnen komen doordat AI de fysieke wereld gaat binnentreden; met zelfrijdende auto’s, slimme AI-brillen en mensachtige robots.

Deze trends openen nieuwe markten, waarin niet alleen de Amerikaanse techreuzen kansen zien, maar ook vele nieuwkomers en Chinese spelers een belangrijke rol kunnen gaan spelen.

Voor meer informatie, ga naar de OBAM website.

De in deze tekst vermelde bedrijfsnamen, toelichtingen en argumenten dienen uitsluitend ter illustratie en zijn enkel bedoeld als voorbeelden. Ze vormen geen beleggingsadvies, noch een aanbeveling om het betreffende aandeel te kopen, te houden of te verkopen. De informatie is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, noch als een uitnodiging of aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen